top of page

 

Mogelijke kenmerken hoogbegaafdheid:

 

Hoewel geen enkel kind hetzelfde is zijn de volgende kenmerken veel voorkomend bij hoogbegaafde kinderen:

 

  • Sneller in het begrip en het verwerken van nieuwe/moeilijke informatie

  • Een ongewone alertheid vanaf zeer jonge leeftijd

  • Sterk vermogen tot het leggen van verbanden

  • Het kunnen bedenken van originele ideeën en oplossingen

  • Een intense nieuwsgierigheid en grote leergierigheid

  • Altijd redenen en achtergronden willen begrijpen

  • Een zeer goed geheugen

  • Een grote en rijke woordenschat

  • Veel feitenkennis en een grote algemene ontwikkeling

  • Een scherp gevoel voor humor

  • Goed zijn in/houden van woordgrapjes

  • Zeer taakgericht en geconcentreerd kunnen werken

  • Op jonge leeftijd gedetailleerd kunnen tekenen

  • Kritisch richting zichzelf en anderen

  • Hoogsensitief/(over)gevoelig; ongebruikelijke emotionele diepgang

  • Abstract, complex en vanuit inzicht kunnen denken

  • Sterk rechtvaardigheidsgevoel en idealisme vanaf jonge leeftijd

  • Kritisch ten opzichte van alles, dus ook van regels, gewoonten en tradities

  • Vaak in gedachten verzonken, neiging tot dagdromen

  • Gevoelig zijn voor en rekeninghoudend met gevoelens en behoeften van anderen (ook ten koste van zichzelf)

  • Het al jong kunnen doorzien van sociale patronen en herkennen van emoties bij anderen

  • Vroeg gericht op en bezorgdheid omtrent allerlei (levens)vragen

  • Goed in staat/geneigd zichzelf te vermaken en dat lang kunnen volhouden

  • Vaak het initiatief nemen en de leiding nemen in spel (op jonge leeftijd kan dit overkomen als 'de baas' spelen)

  • Sterke eigen wil

  • Vroeg gericht zijn op letters en woorden, zelfstandig leren lezen en schrijven, vaak al voor groep 1

  • Vroeg gericht op cijfers en getallen, zelfstandig leren rekenen

  • Gevoelige zintuigen (geluiden, geuren, smaken en aanraking)

  • Ongeduldig richting eigen onvermogen en dat van anderen

  • Weinig behoefte aan slaap

  • Zeer levendige fantasie en creativiteit

  • Laat en/of moeite met leren zwemmen en fietsen.

 

 

 

bronnen: Hoogbegaafd, Als je kind geen Einstein is, Tessa Kieboom (2007);  Handboek hoogbegaafdheid, Eleonor van Gerven (2011) en De begeleiding van hoogbegaafde kinderen, Jamens T. Web (2013).

bottom of page