top of page

 

Mogelijke kenmerken hoogbegaafdheid:

 

Hoewel geen enkel kind hetzelfde is zijn de volgende kenmerken veel voorkomend bij hoogbegaafde kinderen:

 

  • Sneller in het begrip en het verwerken van nieuwe/moeilijke informatie

  • Een ongewone alertheid vanaf zeer jonge leeftijd

  • Sterk vermogen tot het leggen van verbanden

  • Het kunnen bedenken van originele ideeën en oplossingen

  • Een intense nieuwsgierigheid en grote leergierigheid

  • Altijd redenen en achtergronden willen begrijpen

  • Een zeer goed geheugen

  • Een grote en rijke woordenschat

  • Veel feitenkennis en een grote algemene ontwikkeling

  • Een scherp gevoel voor humor

  • Goed zijn in/houden van woordgrapjes

  • Zeer taakgericht en geconcentreerd kunnen werken

  • Op jonge leeftijd gedetailleerd kunnen tekenen

  • Kritisch richting zichzelf en anderen

  • Hoogsensitief/(over)gevoelig; ongebruikelijke emotionele diepgang

  • Abstract, complex en vanuit inzicht kunnen denken

  • Sterk rechtvaardigheidsgevoel en idealisme vanaf jonge leeftijd

  • Kritisch ten opzichte van alles, dus ook van regels, gewoonten en tradities

  • Vaak in gedachten verzonken, neiging tot dagdromen

  • Gevoelig zijn voor en rekeninghoudend met gevoelens en behoeften van anderen (ook ten koste van zichzelf)

  • Het al jong kunnen doorzien van sociale patronen en herkennen van emoties bij anderen

  • Vroeg gericht op en bezorgdheid omtrent allerlei (levens)vragen

  • Goed in staat/geneigd zichzelf te vermaken en dat lang kunnen volhouden

  • Vaak het initiatief nemen en de leiding nemen in spel (op jonge leeftijd kan dit overkomen als 'de baas' spelen)

  • Sterke eigen wil

  • Vroeg gericht zijn op letters en woorden, zelfstandig leren lezen en schrijven, vaak al voor groep 1

  • Vroeg gericht op cijfers en getallen, zelfstandig leren rekenen

  • Gevoelige zintuigen (geluiden, geuren, smaken en aanraking)

  • Ongeduldig richting eigen onvermogen en dat van anderen

  • Weinig behoefte aan slaap

  • Zeer levendige fantasie en creativiteit

  • Laat en/of moeite met leren zwemmen en fietsen.

 

 

 

bronnen: Hoogbegaafd, Als je kind geen Einstein is, Tessa Kieboom (2007);  Handboek hoogbegaafdheid, Eleonor van Gerven (2011) en De begeleiding van hoogbegaafde kinderen, Jamens T. Web (2013).

Boudewien Vermeer
GZ-psycholoog/Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP
intelligentieonderzoek Venlo,  iq test Venlo, iq onderzoek zwolle, hoogbegaafd Venlo, hoogbegaafdheid zwolle, hoogbegaafheid venlo, kinderpsycholoog venlo, intelligentieonderzoek Limburg, hoogbegaafd Limburg, iq onderzoek , boudewien vermeer, IQ Venlo, psycholoog Venlo, psycholoog Zwolle, iq test Limburg, hoogbegaafd Limburg

Voor mijn lieve moeder Tineke

Hoogbegaafd Venlo, intelligentieonderzoek Venlo,  iq test Venlo, iq onderzoek Venlo, hoogbegaafd Venlo, hoogbegaafdheid Venlo, hoogbegaafheid venlo, kinderpsycholoog venlo, intelligentieonderzoek Limburg, hoogbegaafd Limburg, iq onderzoek , boudewien vermeer, IQ Venlo, psycholoog Venlo, kinderpsycholoog Venlo, iq test Limburg, hoogbegaafd Venlo

​

AGB-code psycholoog: 94-014088

AGB-code praktijk: 94-60439

BIG-registratie: 29933477425 

NIP-registratie: NIP-00090248

​

 

KVK-nummer: 58999531

IBAN: NL09 RABO 0136585302

 

 

© 2013 Boudewien Vermeer

bottom of page